Intocmirea unui Curriculum Vitae
Un Curriculum Vitae (CV) reprezinta o scurta autobiografie in forma scrisa (maximum doua pagini), care reflecta intr-o maniera concisa evolutia individuala din doua puncte de vedere: educational si profesional.
Ideea de baza este evidentierea acelor parti specifice ale trecutului care vor sustine candidatura dumneavoastra, scopul fiind obtinerea unei invitatii la interviu pentru ocuparea unei anumite pozitii in cadrul unei organizatii. Un CV este in mod cert un instrument care va poate facilita intalnirea cu angajatorul si deci primul pas in obtinerea unei slujbe.
Bineinteles ca dumneavoastra nu sunteti calificat pentru orice loc de munca vacant si nici nu doriti sa lucrati pentru orice firma care are un post disponibil. De aceea pentru a fi luat in considerare de cei care va pot angaja pe un post pe care il doriti, este necesar sa:
- va pregatiti „mesajul” in functie de obiectivele pe care vi le-ati propus si de postul pentru care candidati,
- va evaluati foarte atent abilitatile si calitatile,
- faceti un studiu riguros al pietei muncii.
Niciun specialist sau manager de Resurse Umane nu va petrece mai mult de 10 – 15 secunde citindu-va CV-ul, daca acesta nu este intocmit corect si ingrijit si/sau daca nu este in concordanta cu postul pentru care aplicati.
Mai departe vom detalia modul de prezentare a CV-ului intr-o forma atragatoare, deoarece in fond acesta este o reclama a dumneavoastra insiva.
Elementele de baza ale unui CV
Atunci cand se construieste un CV trebuie sa tinem cont de urmatoarele aspecte:
1. Lungimea
In cele mai multe cazuri, un CV mai lung de 2 pagini nu va fi citit. Pentru cei cu o experienta de aprox. 2 ani, o pagina ar trebui sa fie suficienta.
2. Greselile
Evitati greselile gramaticale si de exprimare.
3. Aspectul
Felul in care arata CV-ul va influenta opinia celui care se ocupa de selectia profesionala. De aceea, atunci cand nu exista un format standard cerut (de exemplu cel european sau cel de pe site-urile de recrutare), este bine sa:
- va creati propriul format intr-o maniera profesionala;
- va asigurati ca exista suficient spatiu alb pentru a-l face usor lizibil (de exemplu principalele responsabilitati de la locurile de munca anterioare pot fi enumerate pe scurt, de la capat de rand, cu liniute);
- redactati CV-ul cu ajutorul unui procesor de texte (de exemplu Microsoft Word) si tipariti-l cu o imprimanta de calitate;
- nu folositi prea multe formate de litera.
4. Personalizare
CV-ul trebuie sa va reprezinte.
5. Sinceritatea
Onestitatea este cu siguranta cea mai buna politica. Totusi aceasta nu inseamna ca trebuie sa prezentati si informatiile negative.
6. Prezentarea
Asigurati-va ca mentionati acele calitati pe care le posedati care va fac „persoana potrivita la locul potrivit”.
Tipuri de CV
CV-urile pot fi construite in maniere diferite, tipul ales depinde de studiile si/sau experienta pe care o aveti. Cele mai des utilizate sunt:
· cronologic: este cel mai simplu si mai utilizat tip de CV si se refera la listarea evenimentelor in timp, incepand cu cel mai recent (la final ne vom axa pe prezentarea acestuia). Pune in valoare pregatirea, demonstreaza evolutia carierei si este cel mai usor de urmarit.
· functional: subliniaza experienta si abilitatile verificate. Este recomandat in special atunci cand candidatul nu are o pregatire superioara.
· combinat cronologic - functional
· specific: foarte clar mentionate anumite aptitudini. Este recomandat candidatilor fara experienta.
· non – specific: mai general, cel mai putin folosit.
Sectiunile de baza ale CV-ului cronologic
Asa cum am mentionat anterior, cel mai des utilizat tip de CV este cel cronologic si are urmatoarele sectiuni principale:
· Titlul (de exemplu Curriculum Vitae, dar poate fi si numele si prenumele);
· Date personale:
- numele si prenumele (doar daca nu au fost trecute ca titlu);
- adresa completa;
- telefonul la care candidatul poate fi contactat.
· Obiectivul urmarit – se trece doar atunci cand postul pentru care se candideaza este clar;
· Experienta profesionala;
· Istoricul studiilor;
· Realizari deosebite (premii, participari la diferite manifestari/concursuri, voluntariat);
· Referinte (optional).
Strategii de construire a unui CV
1. Inainte de a aplica este indicat sa cititi cu atentie cerintele specificate si sa va adaptati CV-ul in functie de acestea;
2. Enuntati obiectivul clar, interesant si intr-o maniera personala astfel incat sa atraga atentia;
3. Omiteti enuntarea unui obiectiv atunci cand va doriti sa schimbati domeniul de activitate si nu stiti ce tip de post doriti;
4. Puneti accent pe realizarile relevante pentru postul pentru care aplicati;
5. Atunci cand experienta este variata, puteti renunta la ordinea cronologica in favoarea gruparii activitatilor pe categorii usor de identificat;
6. Pentru enumerarea cronologica utilizati intervalele de timp, mentionand data inceperii si cea a incheierii activitatii;
7. Grupati continutul CV-ului in categorii, asa cum va vom arata mai departe;
8. Atunci cand calificarea/pregatirea dumneavoastra nu este in domeniu, indicati doar titlul obtinut, nu si domeniul (de exemplu daca sunteti Inginer constructor cu o anumita specializare iar angajatorul are nevoie de o alta, mentionati doar calificarea de Inginer constructor pentru a nu fi descalificat din start);
9. Daca nu aveti experienta relevanta pentru postul pentru care candidati, incercati sa dovediti ca sunteti familiarizat teoretic cu ceea ce presupune activitatea pe care urmeaza sa o desfasurati;
10.Folositi exemple concrete care sa ilustreze calitatile pe care le aveti;
11.Daca nu aveti pregatire superioara, folositi CV-ul functional, care pune accent pe posturile pe care le-ati ocupat isi pe calitatile personale;
12.Daca aveti multi ani de experienta si veniti in competitie cu candidati mai tineri, listati doar experienta recent, indicand faptul ca datele privind experienta anterioara vor fi furnizate la cerere;
13.Daca nu ati fost angajat o perioada de timp, acolo unde este cazul listati activitatile sociale sau de instruire pe care le-ati realizat;
14.Pentru a diminua posibilul impact negativ pe care golul temporal il poate avea, omiteti enumerarea datelor si optati pentru listarea posturilor ocupate intr-o alta ordine;
Strategii de redactare a unui CV
1. Construiti un CV care sa corespunda personalitatii dumneavoastra;
2. Folositi suficient „spatiu alb”;
3. Asigurati-va ca exista suficienta margine in stanga paginii, doarece CV-urile printate vor fi probabil indosariate;
4. Fiti constant in folosirea spatiilor dintre paragrafe si intre liniile de text (cu alte cuvinte tot documentul va fi redactat la un rand sau la un rand si jumatate);
5. Folositi alinierea textului la ambele pagini;
6. Daca sunt prea multe informatii pe care doriti sa le mentionati si totusi nu doriti sa depasiti o pagina, adoptati stilul jurnalistic (scrierea pe doua coloane);
7. Pentru un efect atragator, incercati sa folositi marcaje avand grija ca acestea sa nu fie mai mari decat literele (pentru enumerare puteti folosi w sau ü in loc de -);
8. Chiar daca vi se pare deosebit, nu folositi formate de litera ce pot fi mai putin lizibile (acesta este un exemplu de asa NU);
9. Nu folositi cuvinte subliniate;
10.Incercati sa nu folositi mai multe formate de litera pentru ca ele distrag atentia de la continut;
11.Folositi corect literele de tipar si semnele de punctuatie;
12.Folositi tabele atunci cand acest lucru este posibil (enumerarea limbilor straine cunoscute, impreuna cu nivelul de cunostinte);
13.Omiteti aspecte neimportante (de exemplu in cazul in care ati absolvit o institutie de invatamant superior, puteti omite scoala generala si chiar liceul – exceptand cazul in care ati obtinut un atestat sau o calificare la finalizarea acestuia);
Ceea ce NU trebuie sa faceti
Desi nu exista reguli clare referitoare la conceperea unui CV, totusi sunt cateva aspecte pe care trebuie sa le evitati:
· Nu folositi fraze lungi;
· Nu detaliati activitati scolare neconcludente (premii obtinute in liceu sau la diferite consursuri nesemnificative);
· Nu mentionati activitati religioase sau politice.
In continuare vom prezenta un exemplu de CV de tip cronologic pentru un post de secretara.
Maria POPESCU
Str. Racari, nr. 23, bl. 24, ap. 39, sector 2, Bucuresti
Obiectiv
Obtinerea unui post administrativ, folosind experienta anterioara, cu posibilitati de crestere a responsabilitatilor si potential de promovare.
Experienta
Aug. 2010 – prezent Secretar executiv al directorului adjunct, Class Logistics, Bucuresti
Responsabilitati:
· redactarea si pregatirea documentelor,
· gestionarea agendei directorului adjunct,
· activitati de protocol.
Iun. 2009 – Aug. 2010 Receptionera, Amarin Impex, Bucuresti
Responsabilitati:
· preluarea si directionarea apelurilor telefonice,
· distribuirea corespondentei,
· primirea vizitatorilor;
· activitati de protocol.
Studii
2010 – Curs de operare calculator, atestat
2005 – 2009 Liceul economic I.L. Caragiale, Bucuresti, diploma de bacalaureat
Aptitudini si competente
Dactilo: 75 cuvinte/minut
Experienta in lucrul cu procesorul de text MS Word
Experienta in tinerea evidentelor cu ajutorul Excel
Limbi straine cunoscute: engleza, nivel mediu (scris, citit, ascultat)
Referintele vor fi furnizate la cerere.
Alina Aldea - Specialist Resurse Umane
|